Lukáš Kopecký režisér

15. 10. 2018

SEZONA 2018/2019

Divadelní sezona 2018/2019 pozvolna začala, v jednotlivých divadlech se připravují první premiéry, a tak je nasnadě trochu poodhalit osobní plány. Tematicky je coby malé ohlédnutí doprovodí fotografie z předprázdninové premiéry Talentovaného pana Ripleyho v Městském divadle v Mostě (Foto T. Branda).
A ještě na jednu událost bych čtenáře těchto řádků rád pozval. Brněnské Divadlo U stolu jak známo ukončilo v červnu svoji pozoruhodnou činnost, do konce kalendářního roku však ještě dohrává inscenace ze svého repertoáru. Nechte se pozvat na derniéru bestiálně groteskního Návratu domů (12. listopadu), poté ho hrajeme ještě 19. prosince na zájezdu v Jičíně.
Sébastien Thiéry: Dva úplně nazí muži (absurdní komedie)
Úspěšný pařížský právník a věrný manžel se jednoho dne probudí nahý vedle svého podřízeného z advokátní kanceláře. A ten je rovněž nahý. Ani jeden z nich situaci nechápe. Co se mohlo stát? K tomu všemu se vzápětí domů vrací i právníkova žena Catherine. Podaří se za této konstelace ubránit jejich pětadvacet let trvající manželství? A může se to povést, když Catherine objeví svého manžela a jeho kolegu nahé podruhé?// Preméra 12. ledna 2019 ve Slováckém divadle

Alex Rühle – Martin Sládeček – Mario Buzzi: Offline! (muzikální robinsonáda)
Autorská inscenace vycházející z knihy německého novináře a redaktora Süddeutsche Zeitung Alexe Rühleho Bez sítě. Můj půlrok offline. Rühle v ní den za dnem popsal průběh svého zdánlivě neproveditelného experimentu: být půl roku offline. Výsledkem je analogická robinsonáda plná vtipných glos, osobních zpovědí i pozoruhodných teoretických reflexí života v digitálním světě.
     Rühleho textový základ by měl být pro jednotlivé herce – offline Robinsony – výzvou k podobnému experimentu a odrazištěm pro řadu cenných osobních reflexí vlastního života online. Co pro nás internet znamená? Co nám dává? Co nám bere? A kolik času denně strávíme online? Co bychom si se vším tím časem, který bychom opuštěním online světa získali, vůbec počali? Mohli bychom... třeba...  nazkoušet muzikál!// Premiéra 28. února 2019 v brněnském Divadle na Orlí
Leo Rosten: Pan Kaplan má třídu rád (lingvistická komedie)
Humorný pohled na to, kterak se přistěhovalci mají udomácnit ve své nové domovině: jedině výukou nového jazyka! Hledáte-li nový domov, musíte i nový jazyk objevovat. Lehce se v něm ale ztratíte, zbloudíte, lopotíte a klopýtáte, až svého laskavého učitele jazyků přivádíte k zoufalství. Komedie o záludnostech vyučování cizí řeči, plná písní, tance a půvabného humoru. Příběh o zdolávání neuvěřitelných zákrut cizího jazyka ve třídě plné lidí, kteří už dávno překročili školní léta. Jedinečný slovní humor se tu střídá se steskem po domově a vše je doplněno řadou písniček z celého světa.// Premiéra 13. dubna 2019 v Městském divadle Zlín

12. 10. 2018

ŠŤASTNÁ KNIHA

Stanice ČRo Dvojka připravuje od příštího roku nový rozhlasový cyklus, který se bude orientovat zejména na posluchačky. Hodinový pořad bude seskládán z kratších čtených pasáží, hudby a průvodního slova moderátorky Haliny Pawlowské. Pro jeden z prvních opusů této řady vybral dramaturg Ludvík Němec knihu Barbory Šťastné. Čte: Jana Štvrtecká
„Zmrzlina z kornoutu na sebe strhává vaši pozornost. Je to taková sladce mrazivá lekce umění žít přítomným okamžikem.“
Kapitoly ze Šťastné knihy bude od února do dubna vysílat stanice ČRo Dvojka mezi 12 a 13h, repríza je plánovaná na týž den ve 20:00.

02. 10. 2018

METROPOLA JUHU

Metropola juhu je název rozhlasového pásma, které zachycuje proměnlivého genia loci jihoslovenského města Lučenec. „To, čo ho definuje kotliny, dlhé rovinaté polia, hlboké lesy plné starých dubov, vzduch, prudké teplotné výkyvy, slovensko-maďarský jazyk i samotné údy hranice – bude vždy súčasťou mojej DNA,svěřil se Radce Hoffmanové slovenský spisovatel Peter Balko, jehož kniha Vtedy v Lošonci byla v roce 2015 zařazená mezi finalisty Anasoft Litera a získala Cenu čtenářů. Posluchači v pořadu uslyší též pasáže z Jiráskova románu Bratrstvo. Nechte se pozvat do města, kde se propojuje slovenský, český, maďarský, romský, židovský i turecký odkaz a nikam není daleko. Účinkují: Alžběta Vaculčiaková, Pavol Seriš, Barbora Goldmannová a Dominik Teleky
„Keď krájaš chlieb, krájaj ho pozorne, pretože pravý chlap hladí ženu všetkými desiatimi prstami.“ 
Poslouchejte 11. listopadu od 20:00 na stanici ČRo Vltava!

23. 09. 2018

MNICHOVSKÝ PŘÍZRAK

Mladá americká novinářka vyhledá v létě roku 1968 v ústraní žijícího bývalého francouzského premiéra Édouarda Daladiera, aby se po třiceti letech pokusila objasnit zákulisí mnichovské dohody, a navzdory počátečnímu odmítnutí nakonec získá svolení, aby pro svou práci využila politikův soukromý archiv i vzpomínky, s nimiž se rozhodne svěřit. Taková je výchozí situace románu současného francouzského prozaika a publicisty Georgese-Marca Benamou, který mistrně oživuje historickou událost, jež významně ovlivnila osud Československa i Evropy a stala se symbolem politiky ustupování agresi a porušování mezinárodního práva. Ačkoliv jde o fikci, založenou ale na poctivých rešerších memoárové a historické literatury, dozvíme se mnohé o francouzském chápání událostí ze září 1938. A vedle zážitku z poslechu se nám dostane i řady podnětů k zamyšlení nad procesem utváření lidské paměti, nezřídka se snažící překrucováním skutečnosti uchránit člověka před tíhou vlastního svědomí. V desetidílné rozhlasové četbě na pokračování účinkují Barbora Goldmannová, Vladimír Krátký a Jiří Valůšek.
„Obrana je nekonečně lepší než útok, protože střely zabíjejí.“ [Pétain]
 Poslouchejte denně od 25. září vždy ve 23:33 na stanici ČRo Plus nebo tady.

22. 09. 2018

TŘIKRÁT PLATHOVÁ

Knížka o postelích, Oblek, kterému nic nevadilo a Kuchyně paní Třešinkové. Tři příběhy americké literátky Sylvie Plathové, jež je v českém prostředí dobře známá zejména díky překladům Jana Zábrany a Tomáše Hrácha. Jméno Sylvie Plathové nebývá spojováno s tvorbou pro děti, ale Plathová pro ně psala, o čemž se nedávno mohli přesvědčit i posluchači stanice ČRo Vltava. Všechny tři odvysílané texty spojuje vtip, provokace, nabádání k odvaze a originalitě. Pořad připravila a uvedla Kateřina Szczepaniková. V brněnském studiu načetla Alžběta Mahdalová.
„Nejhorší nepřítel kreativity jsou osobní pochybnosti.“ 
 Příběhy Sylvie Plathové odvysílala v rámci cyklu Stránky na dobrou noc stanice ČRo Vltava 19.-21. září 2018.
„Nejhorší něpřítel kreativity jsou osobní pochybnosti.“

Zdroj: https://citaty.net/autori/sylvia-plath/
„Nejhorší něpřítel kreativity jsou osobní pochybnosti.“

Zdroj: https://citaty.net/autori/sylvia-plath/
„Nejhorší něpřítel kreativity jsou osobní pochybnosti.“

Zdroj: https://citaty.net/autori/sylvia-plath/

26. 08. 2018

NÁSLEDUJÍCÍ TEXT OBSAHUJE VULGARISMY

Velkým tématem rozhlasové slovesné tvorby v současnosti je bezesporu problém vulgárních výrazů v uměleckých textech. Vedení Českého rozhlasu se touto problematikou zabývalo v poslední době zvlášť intenzivně. Vzpomeňme třeba nedávnou kauzu „porna na Vltavě“. I mé prozatím poslední nastudování rozhlasové hry musel s rozhořčeným posluchačem řešit rozhlasový ombudsman (viz Vulgarismy v rozhlasové hře Noc tribádek mimochodem: herec Jan Grygar je za výkon v této hře nominován v anketě Neviditelný herec). V těchto dnech pro Český rozhlas začínám připravovat další hru. A už titulní stránka mě varuje, že další text obsahuje vulgarismy, konkrétně:
4x blbečku / blbá

2x do prdele

1x idiot

1x držet hubu

1x podělanej

1x sakra

1x spratek

1x vůl

26. 08. 2018

KONEC PRÁZDNIN

Divadelní prázdniny definitivně skončily. Nechte se na startu nastávající divadelní sezóny pozvat na některou z repríz mnou nastudovaných inscenací, které zůstávají na repertoáru českých a moravských divadel i v sezóně 2018/2019. Především bych rád upozornil na předprázdninovou novinku na repertoáru Městského divadla v Mostě, divadelní thriller podle slavného románu Patricie Highsmithové Talentovaný pan Ripley. Vzhledem k ohlášenému konci brněnského Divadla U stolu čeká několik posledních repríz inscenaci Pinterovy bestiální hry Návrat domů, tak svoji návštěvu neprováhejte. A vedle toho v nové sezoně též přibudou tři nové premiéry, o nichž budete na těchto stránkách průběžně informováni. Stay tuned!
 

26. 08. 2018

MALÉ DOMOV

Malé domov je název sbírky krátkých próz a humoresek slovenského spisovatele, dramatika, herce a režiséra Laca Keraty. Ústředním tématem jeho textů je hledání dobrého člověka. Spisovatel v nich s notnou dávnou sobě vlastní ironie a sarkasmu vychází ze všeobecně rozšířeného přesvědčení, že tím příslovečným dobrým člověkem je každý z nás, s tou výjimkou, že o těch druhých si to už nikdo z nás nemyslí. Keratovy drobné příběhy vynikají minimalistickým jazykem a jedinečným pohledem na svět, v němž se mísí ironie, skepse, smutek i grotesknost. V Českém rozhlase zazní Keratovy krátké prózy v autorském podání!
Jedno ráno vstanem skoro ráno. Druhé ráno vstanem ráno. Iné ráno vstanem neskôr ráno. Iné ráno vstane ešte neskôr ráno. Iné ráno vstanem napoludnie. Iné ráno vstanem popoludní. Iné ráno vstanem k večeru. Iné ráno vstanem večer. Iné ráno vstanem neskoro večer. Iné ráno vstanem na konci leta. Iné ráno vstanem na Vianoce. A tak sa to opakuje. Až jedného dňa nevstanem. Veď načo? Vonku je ulica tam, kde bola. A Viera stále žije s tým sprostým Vilom.

20. 08. 2018

PRŮKOPNÍCI KINEMATOGRAFIE

Životní osudy průkopníka českého filmu Jana Kříženeckého připomene Český rozhlas desetidílnou četbou na pokračování z knihy Adolfa Branalda My od filmu. Stanice Dvojka ji odvysílá při příležitosti 10. výročí autorovy smrti (28. září 2008), 150 let od narození Jana Kříženeckého (20. března 1868) a 120 let od chvíle, kdy byl převeden na výstavě architektury a inženýrství na pražském výstavišti ve Stromovce Český kinematograf Jana Kříženeckého (19. června 1898). Rozhlasový pořad připravila Iveta Novotná. Účinkují: Zdeněk Bureš a Michal Bumbálek
„Diváci se smějí, ale ne všichni. Nepochopitelnost podívané zmrazila jejich smysl pro humor.“
K poslechu od 17. do 26. září ve 22:00 na ČRo Dvojka!

29. 07. 2018

PŘÍPAD X

Poklidnou hladinu letních dní rozčeřila nenápadná událost. Natáčení slavného Případu X (takový vzácný a krásný případ!) jako rozhlasovou četbu na pokračování. Řeč je samozřejmě o Čapkově Povětroňovi, románu mnoha příběhů a jediného osudu, jak stojí v podtitulu rozhlasové úpravy. Tento opus, který je společně s Hordubalem a Obyčejným životem součástí volné, noetické trilogie, začíná tím, že do nemocnice přivezou muže v bezvědomí, jenž utrpěl vážná zranění při leteckém neštěstí. Nad jeho lůžkem se postupně vystřídají jasnovidec, jeptiška a básník a každý z nich se snaží přijít na důvod, který muže vedl k tomu, letět v tak špatném počasí. Vznikají tak tři příběhy, všechny stejně pravděpodobné, ale pravda zůstává skryta.
Realizací Povětroně navazujeme na již natočeného Hordubala. Posluchači se tak mohou opět těšit na sugestivní a mistrné podání Igora Bareše.
Nejspíš se svědomí ztrácí zároveň s pamětí.
Autor: Karel Čapek
Rozhlasová úprava: Jan Němec
Dramaturgie: Ludvík Němec
Zvukový mistr: Walter Rient
Režie: Lukáš Kopecký

22. 07. 2018

NEVIDITELNÍ

Až do 25. září potrvá možnost hlasovat do posluchačské ankety Neviditelný herec. Hlasování o nejpopulárnější herecký výkon v pořadech Českého rozhlasu odstartovalo na konci června. Za role v rozhlasových hrách, za četby na pokračování nebo účinkování v jiných slovesných pořadech, vysílaných v sezoně 2017/2018, bylo nominováno třicet pět herců a hereček. Vedle známých rozhlasových jmen se k mé nemalé radosti objevili mezi nominovanými i Jan Grygar za ztvárnění vznětlivého spisovatele Augusta Strindberga v Enquistově hře Noc tribádek a Barbora Goldmannová, s níž jsme v brněnském studiu natočili jako četbu na pokračování Diderotovu Jeptišku. Anketu Neviditelný herec vyhlásil Týdeník Rozhlas a Český rozhlas již po dvaadvacáté. Posluchači a čtenáři mohou pro své oblíbené interprety hlasovat prostřednictvím anketního lístku v Týdeníku Rozhlas nebo na webu zde.
Výsledky ankety Neviditelný herec budou vyhlášeny  v přímém přenosu pořadu Tobogan na stanici Český rozhlas Dvojka dne 20. října 2018.

08. 07. 2018

KRIMINÁLNÍ PŘÍBĚHY

Případy, které lidmi mimořádně otřásly, připomíná nový rozhlasový seriál Kriminální případy z Čech, Moravy a Slezska. Každý týden mohou posluchači regionálních stanic Českého rozhlasu v pěti dílech sledovat krok za krokem pronikavé postupy vyšetřovatelů a zvědět, jaké motivace stály za často nepochopeným jednáním pachatelů. Autenticitu seriálu dodává především to, že autoři při psaní pracují s dobovými články a archivními materiály, a dále také snaha realizátorů o dosažení jakési reportážnosti, k čemuž je mnohdy nutné vyjít mimo rozhlasová studia.
A protože letní čas láká k bilancování, uvádím zde výčet mnou realizovaných kriminálních příběhů, které jsme spolu s kolegy natáčeli převážně v exteriérech. Zájemci se mohou prokliknout k poslechu!
Kauza kadeřnice
Neprokázaná vina
Neviditelní
Kriminální případy z Čech, Moravy a Slezska vysílají regionální stanice ČRo od pondělí do pátku vždy ve 21:30. Odvysílané pořady lze poté dohledat v online archivu.

17. 06. 2018

NA VOLZE

V sobotu 16. června odvysílala stanice ČRo Dvojka reprízu dramatizované povídky Na vorech, kterou jsme v brněnském studiu nastudovali počátkem tohoto roku při příležitosti 150. výročí narození Maxima Gorkého. Ten je považovaný za revolučního literáta. Než však byl ve své vlasti ještě zaživa postaven na piedestal, býval dávno před revolucí dobrým ruským spisovatelem. A ani po revoluci to neměl s komunistickými vládci vždy zrovna jednoduché. Odvysílaná povídka se odehrává na řece Volze, přesněji na voru, na němž se plaví typicky ruský náboženský blouznivec, jeho manželka, která je ovšem milenkou jeho otce, a zlomyslný ruský mužik. Řeka Volha má silný hřbet, ta unese všechno, ale co ti lidé na ní? Účinkovali: Michal Isteník, Michal Bumbálek, Pavel Hromádka a Barbora Goldmannová

31. 05. 2018

RIPLEY COMING SOON

V Městském divadle v Mostě v těchto dnech generálkujeme Talentovaného pana Ripleyho. Nadčasový příběh o člověku, který touží po uznání i bohatství a pro dosažení svého cíle je schopen hrát riskantní i bezohlednou hru. Slibuji herecky koncentrovanou záležitost a rychlý sled emočně nabitých obrazů. Nechte se nalákat fotografiemi Kuby Jíry.

30. 05. 2018

REPRÍZA MAGDALENY DOBROMILY

V neděli 3. června odvysílá stanice ČRo Dvojka drama mezi stárnoucí matkou a úspěšnou dcerou, původní rozhlasovou hru Venduly Borůvkové Magdalena Dobromila. Přestože je z názvu patrné, že hlavní postavou je spisovatelka Rettigová, její kuchařské kariéře, se kterou je nejčastěji spojována, se hra věnuje nejméně. Jak ostatně podotýká sama autorka: „Je to hra o vztazích v rodině a také o manželství, protože Magdalena kdysi prohlásila, že kdyby věděla, co ji po svatbě čeká, tak by ‚radši ze skály do propasti skočila,‛ protože ‚je lepší si naráz zlámat vaz, než si nechat pomalu, den za dnem, vrážet do těla špendlíky.‛ A to měla muže relativně uznalého, který její neutuchající obrozenecký aktivismus dost podporoval.“
https://www.radioteka.cz/detail/CRo_xml_14029933/Vendula-Boruvkova-Magdalena-Dobromila
Rozhlasová inscenace vychází z herecky expresivního temperamentu Simony Pekové, která se posléze za tento výkon umístila na druhém místě v anketě Neviditelný herec 2017. V dalších rolích účinkují: Tereza Novotná, Jan Grundman a Magdaléna Tkačíková.
Poslouchejte 3. června od 20:00 na ČRo Dvojka anebo online do 10. června.

29. 05. 2018

ZNOVU PŘÍSLIB ÚSVITU

V cyklu Radiokniha na stanici ČRo Plus je právě reprízovaná desetidílná četba na pokračování, kterou jsme v brněnském studiu natočili v roce 2015 s hercem Igorem Barešem. Příslib úsvitu od Romaina Garyho. Románové memoáry slavného francouzského spisovatele, válečného hrdiny a především syna své matky, která jej chtěla učinit nesmrtelným – a kterou učinil nesmrtelnou on právě v této knize.
Už od úsvitu civilizace matky obvykle vkládají největší naděje do svých dětí. A je-li tou matkou neúspěšná ruská herečka, přežívající v meziválečné Francii jen kvůli svému nemanželskému synovi, pak jsou ty naděje přímo dramaticky velkolepé. Méně obvyklé už je, když matčin jedináček většinu těchto velkých snů naplní. A nejen na stránkách svých knih, ale i skutečně.
Mateřskou láskou vám život dává na úsvitu slib, který nikdy nedodrží.
K poslechu denně od 28. května ve 23:33 na ČRo Plus.

22. 05. 2018

DIVADELNÍ KOPAČKA

Koncem května proběhl v Mostě na hřišti Baníku Souš již osmý ročník přátelského fotbalového turnaje Divadelní kopačka. Tradiční akce s krásnou atmosférou se letos zúčastnily týmy Městských divadel pražských (ABC a Rokoko), Činoherního studia z Ústí nad Labem, Městského divadla Mladá Boleslav, Městského divadla v Mostě a mančaft novinářů Mosteckého deníku. Příjemné zpestření před generálkami Ripleyho a bronz pro mostecké divadelníky!
Výsledky turnaje:
1. místo: Mostecký deník
2. místo: Městská divadla pražská
3.místo: Městské divadlo v Mostě
4. místo: Činoherní studio Ústí nad Labem
5. místo: Městské divadlo Mladá Boleslav
(Foto: Tomáš Branda)

22. 05. 2018

HOVORY K RIPLEYMU

Momentálně zkouším v Městském divadle v Mostě inscenaci Talentovaný pan Ripley. Premiéra se uskuteční již příští pátek, proto je načase celou věc trochu promovat. Přetiskuji zde tedy několik odpovědí na otázky, které mi tradičně byly položeny.
Lukáši, co prvního tě napadne, když se řekne Talentovaný pan Ripley?
Jako první si představím pohled na lampu, která k sobě svým zářivým světlem vábí můry, aby jim následně zle popálila křídla. Dále mám samozřejmě v povědomí hollywoodský film, který jsem kdysi viděl.

V podtitulu inscenace stojí divadelní thriller. Na co přesně se mostečtí diváci mohou těšit?
Mohou se především těšit na něco nového, co rozšíří nabídku činohry mosteckého divadla. Na počátku úvah při výběru tohoto titulu stálo, že jde o silný příběh do dnešní doby, herecky koncentrovanou záležitost, kterou navíc obecně trochu známe z filmu. Ale abych byl konkrétní, diváci se mohou těšit na rychlý sled emočně nabitých obrazů. Ty ovšem přijdou převážně až po přestávce, aby nám to těšení déle vydrželo. A ještě bych rád dodal, že mostecká inscenace Talentovaný pan  Ripley bude tip ťop, napasovaná přesně na technické možnosti zdejšího divadla, které jsou mimořádné. Snad si tedy diváci nenechají tento „nepřevozitelný“ zážitek ujít.
V inscenaci se mezi ostatními fiktivními osobami objeví také postava autorky Patricie Highsmithové (hraje ji Michaela Krausová). Jaký má v konceptu inscenace účel?
Postava Pat nám umožňuje uveřejnit myšlenkové pochody hlavního protagonisty, což je dle mého to nejzajímavější na celém románu. Můžeme proniknout do chladnokrevných úvah Toma Ripleyho, do jeho bezcitné vypočítavosti. Obvykle totiž právě toto myšlenkové předivo při převodu literatury na divadelní prkna ztrácíme, každá jemnost a náznak totiž při převodu jaksi zhrubne a nabude. Tom je výtvorem spisovatelky, avšak zároveň je autonomním produktem s vlastní vůlí, díky čemuž se – podobně jako třeba Frankenstein – vymkne kontrole svého stvořitele a koná svobodně, sleduje a upřednostňuje vlastní zájmy.

Tom Ripley bývá charakterizován jako „sympatický zabiják“. Je těžké vyprávět příběh antihrdiny?
Vlastně není. Možná je to dokonce o něco lehčí než odvyprávět příběh hrdiny, neb v současnosti si moc neumíme poradit s určitým patosem, který s sebou vyprávění o hrdinech zákonitě přináší. Shazujeme jejich zásluhy, relativizujeme jejich postoje. Vždyť kdo by se dnes dal upálit pro své přesvědčení? Nenechte se vysmát. Odvyprávět dneska příběh antihrdiny je vlastně vyprávěním o hrdinovi současné doby.
Existuje něco, čím ses při přípravě inscenace inspiroval?
V poslední době si nějak více všímám, že tahle země snad více než kterákoliv jiná miluje své zločince a hýčká si je. Čím větší grázl, tím lépe, tím více má našich sympatií. Jen se podívejme třeba na cirkus kolem Kájínka. Film, seriál, besedy, autogramiády, cucavé bonbony. Až začne zpívat, zcela jistě získá i Zlatého slavíka. Ale to, o čem mluvím, se zdaleka netýká jen jeho, mohl bych ve výčtu pokračovat a jít více do historie, třeba až k Babinskému a jiným. Tahle náklonnost k různým šibalům, defraudantům, mordýřům u nás zkrátka má svou tradici, která mě čím dál více znepokojuje. Talentovaný pan Ripley je tedy svého druhu obranná reakce. A myslím, že v dohledné době se k tomuto tématu více, a přímočařeji, vyjádřím. Současné společenské dění totiž celou věc ještě přiživuje.

Rozhovor připravil Michal Pětík, fotil Tomáš Branda.
Přehled termínů, obsazení a rezervace vstupenek zde.

20. 05. 2018

TALENTOVANÝ PAN RIPLEY

V mosteckém divadle právě zkoušíme inscenaci Talentovaný pan Ripley. Napínavý psychologický thriller z idylického prostředí středomořské Itálie.


Čtvrtý román americké spisovatelky Patricie Highsmithové vzbudil při svém vydání v roce 1955 velký ohlas. Autorka v něm koncentrovala vše, co je na jejích knihách oceňováno; psychologicky pečlivě vykreslené charaktery, přitažlivý žánr kriminálního thrilleru i tématicky bohaté dílo, které klade základní etické otázky o svědomí, vině, dobru a zlu, morálním pokrytectví atd. Tom Ripley se záhy stal ikonickou literární postavou a příběh „sympatického vraha“ se brzy objevil na filmovém plátně (s Alainem Delonem v roce 1960). Zfilmován byl ještě jednou na konci minulého století, tentokrát s Mattem Damonem v hlavní roli. Highsmithová se po patnácti letech ke své oblíbené postavě vrátila a napsala ještě další čtyři knihy s Tomem Ripleym; ty však česky zatím nevyšly.

Mostecký Talentovaný pan Ripley je inscenace, která klade nejen pronikavé (a někdy snad poněkud nepříjemné) otázky o původu zla, které se nás, ať chceme či nechceme, dotýká všech, ale slibuje také napínavý a zneklidňující příběh, nevšední režijní a výtvarné pojetí (Veronika Watzková), strhující herecké výkony a vynikající hudbu Maria Buzziho. 
Premiéra proběhne 1. června 2018 na Velké scéně v 19.30 hodin.

Inscenační tým:
Dramatizace: Marie Špalová
Režie: Lukáš Kopecký
Dramaturgie a úprava: Michal Pětík
Scéna a kostýmy: Veronika Watzková
Hudba: Mario Buzzi
Foto: Kuba Jíra

Osoby a obsazení:
TOM RIPLEY Ondřej Dvořák
RICHARD DICKIE GREENLEAF Matyáš Procházka
MARGE SHERWOODOVÁ Markéta Hausnerová
PATRICIE PAT HIGHSMITHOVÁ Michaela Krausová
HERBERT GREENLEAF Jiří Kraus
FREDDIE MILES Lukáš Kofroň
DETEKTIV ROVERINI Jakub Dostál
DETEKTIV COLUMBINI Zita Benešová

Nejbližší termíny / rezervace:

20. 05. 2018

S PINTEREM DO PRAHY

Ve čtvrtek 24. května bude Divadlo U stolu hostovat v pražském Švandově divadle. Uvede zde mnou nastudovanou inscenaci Pinterovy hry Návrat domů, o které Josef Mlejnek krátce po premiéře napsal, že „v ponorkové prázdnotě bez normálních vztahů dochází k sestupu až do podpodvědomí jsoucímu zcela mimo dobro a zlo. Návrat domů nelze hrát jako psychologické drama o odcizení a talentovanému režisérovi slouží ke cti, že porozuměl Pinterově absurdní logice. Herci se v ní pohybují s přirozenou vážností – a je těžké někoho vyzdvihnout na úkor ostatních.“ Hrají: František Nedbal, Jan Lepšík, Tereza Groszmannová, Jiří M. Valůšek, Michal Bumbálek a Martin Mihál
„Nechal na nás z plných plic dýchnout svět člověka v prázdnotě ponechaného sobě samému.“ 
(Josef Mlejnek, Divadelní noviny)

04. 05. 2018

OŽIVENÁ PAMĚŤ VYVOLÁVÁ OBRAZY

V brněnském studiu Českého rozhlasu průběžně natáčíme nový seriál do literárně-publicistického magazínu Aleny Blažejovské Zelný rynk. Bude jím průvodce životem a dílem filmového režiséra Františka Čápa alias Franze Capa, zakladatele moderní slovinské kinematografie. Jak se vlastně stalo, že tento talentovaný tvůrce, který ještě těsně před smrtí mluvil česky, zmizel z naší historie? Pořad pro rozhlas připravila Hana Slavíková, scénáristka, dokumentaristka a docentka Divadelní fakulty JAMU. Čtou: Vladimír Krátký a Eva Novotná
V mediálním světě stačí k virtuálnímu úmrtí prostě nebýt důsledně zmiňován.

10. 04. 2018

MATKA A DCERA

V brněnském studiu jsme navzdory probíhající rekonstrukci natočili další povídku. Vlastně dvě povídky v jedné. Pro rozhlas si je tak osobně zdramatizoval spisovatel Martin Reiner. Povídky pocházejí z nedávno vydaného souboru intimních textů Jeden z milionu. Často opakovaným motivem procházejícím napříč celou knihou jsou narušené vztahy v rámci rodiny, jejichž příčinou je nejčastěji absentující manžel/otec. Tématem se nestává jen synovské hledání, ale také neporozumění mezi matkou a dcerou, které nejsou schopné dosáhnout shody, přestože si navzájem zbyly. Poslechněte si příběh o tom, že ne každá mateřská láska je obětavá a krásná. Účinkují: Jiří Valůšek, Jaroslava Tihelková a Drahomíra Hofmanová
„Jen nebuď zatrpklá, holčičko. A hlavně ne vůči mě. Vždyť já ti obětovala všecko. Všecko. Aby z tebe aspoň něco bylo! A nikdo mě nemůže obviňovat, že to dopadlo takhle.
Poslouchejte 19. května ve 22:00 na stanici ČRo Dvojka!

09. 04. 2018

ZDAŘILÝ KABARET

Pozornosti recenzentů neušla ani rozhlasová verze Kabaretu U Vrtaného kolena. V Týdeníku Rozhlas č. 16/2018 konstatuje publicistka Eva Schulzová, že „když je zábava inteligentní, originální a rytmus scének má svižné tempo, může se jednat o skutečně zdařilý rozhlasový pořad, jako v tomto případě.
Poslechněte si Kabaret U Vrtaného kolena on-line!

06. 04. 2018

PLAY RIPLEY

V Městském divadle v Mostě připravujeme psychologický thriller Talentovaný pan Ripley. Divadelní podobu románu oblíbené moderní americké spisovatelky Patricie Highsmithové zhlédne mostecké publikum jako teprve druhé divadelní publikum v Čechách. Přitom kniha vzbudila pozornost již při svém vydání v roce 1956 a postava Toma Ripleyho se stala svého druhu „kultovní“ figurou, která dodnes čtenáře fascinuje. Highsmithové román také byl s velkým ohlasem dvakrát zfilmován. Ve snímku z roku 1960 (V plném slunci) hraje mladý Alain Delon, pozoruhodné je také zpracování Anthonyho Minghelly z roku 1999 s Mattem Damonem, Judem Lawem a Gwyneth Paltrow.
Jak daleko může vést touha po jiném životě, po změně, po štěstí? Tom Ripley se zdá být všeho schopný. Touží po uznání i bohatství a pro dosažení svého cíle je schopen hrát riskantní i bezohlednou hru. Namísto vyzrazení zápletky nebo rozuzlení díla zde však raději odhalím několik scénických a kostýmních návrhů Veroniky Watzkové, aby je zhlédlo víc než jen těch několik párů očí na nedávné explikační poradě v divadle. Nechte se inspirovat k návštěvě divadla v Mostě, premiéra je plánovaná na 1. června!

02. 04. 2018

VYLADĚNÉ TRIBÁDKY

V Týdeníku Rozhlas č. 15/2018 vyšla recenze na rozhlasovou inscenaci Noc tribádek, v jejímž závěru publicista Přemysl Hnilička píše: Režisér Lukáš Kopecký dokáže jak před mikrofonem, tak na jevišti především vyladit hereckou souhru a to se mu v případě Noci tribádek podařilo beze zbytku.“

Pozvánky

16. 11. 2018 | 19:00

Městské divadlo v Mostě

Patricie Highsmithová: Talentovaný pan Ripley

[Repríza] Psychologický thriller. V hlavní roli: Ondřej Dvořák

22. 12. 2018 | 11:30

ČRo Vltava

Karel Čapek: Tři

[Premiéra!] Povídka o chudobě finanční i citové ze sbírky Trapné povídky. Účinkují: Michal Bumbálek, Tereza Groszmannová a Martin Sláma