Lukáš Kopecký režisér

17. 04. 2019

AUTORKA

Nabitý program letošní sezóny pokračuje. Čtyři dny po premiéře ve zlínském divadle uvedeme v pražském Divadle Letí ve scénické skice provokativní hru Elly Hickson Autorka. Text současné britské autorky vybízí k úvahám nad povahou tvorby, možností sebevyjádření, a to zejména z pozice ženy, a strukturou naší společnosti. Tyto otázky zkoumá autorka nejen skrze téma ve hře obsažená, ale i její formou. Co začíná jako slovní přestřelka mezi dvěma postavami, jako vášnivý proud stížností na současný stav divadelního umění, je vzápětí zarámováno jako fiktivní scéna, divadlo na divadle; fiktivní scéna je zase vzápětí označena za biografickou. Vrstevnatý tvar přináší s každým dalším střihem novou perspektivu a nutí diváka vidět věci znovu a znovu v novém kontextu. Mísí při tom ostrou argumentaci s obrazivými prvky fantazie a mýtu.
Vsadím se s tebou, že v příští hře budeš mít mužského hrdinu a starý, dobrý, komerční naturalismus. Vsadím se. Protože tenhle trend pomine a ty se nebudeš chtít nechat zaškatulkovat, hodí se ti, co seš teď, protože dobře víš o komerčním potenciálu vlastní opozice – ale jakmile s ní nebudeš zajímavá, změníš směr dřív, než mrkneme okem, a přineseš nám něco zábavného, jako by se nic z tohohle vůbec nestalo, protože víc než cokoli jiného tě jako každého z nás děsí vlastní bezvýznamnost. Takže mi tu nepředstírej, že jde o cokoli vzletnějšího, než aby se hrála tvoje pitomá hra. 
Po skončení scénické skici 8@8 bude následovat debata s českými autory na téma autorství divadelních her v českém kontextu a poté bude slavnostně předána Cena Marka Ravenhilla za nejlepší českou divadelní inscenaci nového textu za rok 2018!
Překlad: Hana Nováková
Režie: Lukáš Kopecký
Dramaturgie: David Košťák
Scénografie: Veronika Watzková
Hrají: Sarah Haváčová, Petra Bučková, Tomáš Kobr a Jaromír Meduna

16. 04. 2019

REPRÍZY PANA KAPLANA

Na jevišti lekce češtiny, v hledišti lekce smíchu. „Ve zlínském divadle se povedlo náročný text převést na jeviště v celé jeho lehkosti a veselé, hravé kráse“, píší ve Zlínském deníku. Nechte se nalákat ke zhlédnutí této laskavé podívané a navštivte některou z nadcházejících repríz. Srdečně zvu!
Nejbližší reprízy:

Zdroj: https://zlinsky.denik.cz/kultura_region/na-jevisti-lekce-cestiny-v-hledisti-lekce-smichu-20190411.html

15. 04. 2019

SUKCES

Poslední premiéra probíhající sezóny v Městském divadle Zlín je úspěšně za námi. Hyman Kaplan si diváky získal, na premiéře tleskali vestoje. Punc tomuto slavnostnímu večeru dodala svou přítomností paní Dagmar Přidalová, manželka překladatele Antonína Přidala. Premiérové okamžiky fotil Zdeněk Němec.

13. 04. 2019

VZÁCNÍ HOSTÉ

Včerejší veřejnou generální zkoušku lingvistické komedie Pan Kaplan má stále třídu rád zhlédli i dva mimořádní hosté – cestovatel a dlouholetý podporovatel zlínského divadla Miroslav Zikmund, jenž se v únoru dožil neuvěřitelných sta let, doprovodil svou partnerku, paní Marii Macalíkovou, která je sestrou Antonína Přidala, v jehož překladu jsme dramatizovali tuto oblíbenou knihu pro zlínské jeviště. Velká čest a radost!
Premiéra se uskuteční v sobotu 13. dubna v 19h ve Velkém sále Městského divadla Zlín!

10. 04. 2019

GENERÁLKY

Poslední premiérou 73. sezóny v Městském divadle Zlín bude 13. dubna lingvistická komedie podle knižního bestselleru Leo Rostena Pan Kaplan má stále třídu rád. Diváka zavede do třídy profesora Parkhilla v newyorkské večerní škole pro přistěhovalce, do společnosti z různých koutů světa, kteří dávno překročili školní léta. A mezi nimi svérázný Hyman Kaplan, který svou neúprosnou a osobitou logikou dovede zahnat do úzkých kdejakého rotáka. Text do češtiny kongeniálně přeložil Antonín Přidal, jehož památce je zlínská inscenace věnována. Inscenátoři slibují chytrou rodinnou podívanou, postavenou na lidském, laskavém humoru, jenž vychází z nedorozumění v jazyce.V hlavních rolích se představí Rostislav Marek a Luděk Randár. Fotografie z hlavních zkoušek pořídil Marek Malůšek.
„Přistěhovalci do Ameriky bývávali průrazní lidé. A dnes?“
Premiéra je uskuteční 13. dubna v 19.00 v Městském divadle Zlín!

05. 03. 2019

LINGVISTICKÁ KOMEDIE

V Městském divadle Zlín jsme rozezkoušeli lingvistickou komedii Pan Kaplan má stále třídu rád. Půjde o divadelní adaptaci kultovní humoristické knihy spisovatele Leo Rostena, která původně vycházela na pokračování ve 30. letech 20. století v časopise The New Yorker.
Jak zajímaví, jak neobyčejní lidé jsou žáci profesora Parkhilla ve večerní škole pro přistěhovalce! Přicházejí z tolika různých zemí, jsou odchováni tolika různými kulturami! Některé žáky si pamatuje živě, jiné skoro vůbec. Ale na jednoho nezapomene určitě. Pan Kaplan – pohroma profesorů i spolužáků. V titulní roli se představí Rostislav Marek. V dalších rolích mu budou sekundovat Luděk Randár, Helena Čermáková, Stanislav Valla, Gustav Řezníček, Jan Leflík, Josef Koller, Zdeněk Lambor, Petra Králová, Marie Vančurová, Romana Julinová, Kateřina Liďáková, Jana Tomečková a Jakub Malovaný. Na první zkoušce fotil Zdeněk Němec.
 Komedie plná jedinečného slovního humoru o tom, jak těžké, ale zároveň úsměvné je být „čistěhovákem“ a objevovat nový jazyk.
„Nejvěči lachůtky světa sou dycky čistěhováci.“
Premiéra je uskuteční 13. dubna v 19.00 v Městském divadle Zlín!

03. 03. 2019

ONLINE DETOX OBRAZEM

Na poslední generální zkoušku připravované novinky Divadla na Orlí dorazil i fotograf Kuba Jíra. Nechte se jeho fotografiemi nalákat k návštěvě některé z repríz! Více tady.

02. 03. 2019

PO PREMIÉŘE

Poslední únorový den jsme v Divadle na Orlí úspěšně odpremiérovali původní funky muzikál Martina Sládečka a Maria Buzziho Offline! Tahle podívaná je bohužel časově omezená, bude se hrát jen do konce sezóny tohoto absolvujícího ročníku muzikálových herců. Nenechte si proto ujít některou z nadcházejících repríz. Tihle herci – Jan Ludva, Kristína Kubačková, Kristína Jurková, Kristína Oríšková, Tamara Dikyová, Daniel Mišák, Dušan Kraus a František Herz – vám atraktivní formou německého dokumentárního divadla s písničkami vytřou zrak!
„Lidi potřebujou show. Hledáme nové formy, víte.“

28. 02. 2019

OFFLINE!

Každý den je první. Každý den je jeden život. O dnešku tyto věty švédského politika a nositele Nobelovy ceny míru Daga Hammarskjölda platí určitě. Večer v brněnském Divadle na Orlí premiérově uvedeme původní autorský muzikál Offline! Poslední inscenaci absolvujícího ročníku studentů muzikálu z Divadelní fakulty JAMU. Funky podívanou hranou na oněch prknech, která až do vzniku Youtube znamenala svět! Přijďte se podívat, co tahle talentovaná banda zvládla nazkoušet za čtyři týdny. Srdečně zvu!
„K čemu je muzikál, když mám music kanál?
Reprízy: pá 1.3., ne 3.3., po 4.3., st 10.4., čt 11.4., pá 12. 4., po 29.4., út 30.4., st 15.5., čt 16.5.

14. 02. 2019

ZE ZÁKULISÍ

Právě zkoušíme autorskou inscenaci vycházející z knihy německého novináře Alexe Rühleho, který v ní den za dnem popsal průběh svého zdánlivě neproveditelného experimentu: být půl roku offline. Výsledkem bude analogická robinsonáda plná vtipných glos, osobních zpovědí i pozoruhodných teoretických reflexí života v digitálním světě. 
Rühleho textový základ by však měl být pro jednotlivé herce – offline Robinsony – výzvou k podobnému experimentu a odrazištěm pro řadu cenných osobních reflexí vlastního života online. Co pro nás internet znamená? Co nám dává? Co nám bere? A kolik času denně strávíme online? Co bychom si se vším tím časem, který bychom opuštěním online světa získali, vůbec počali? Mohli bychom... třeba...  nazkoušet muzikál! A tak poctivě zkoušíme. A vy díky fotografce Andree Benešové můžete nahlédnout do zákulisí vznikajícího počinu.
„Byl to spíš klidnější den: 68 došlých mailů, 45 odeslaných. Vypnu počítač, obléknu si sako, vejdu do výtahu a pomyslím si: harakiri. Sbohem, krásný světe.“
Premiéra se uskuteční ve čtvrtek 28. února v 19h v Divadle na Orlí!

04. 02. 2019

DIGITÁLNÍ DETOX

V brněnském Divadle na Orlí zkoušíme s herci absolvujícího ročníku autorský muzikál Offline!, který vypráví o dobrovolné online abstinenci člověka, jenž se na půl roku odhodlal odříznout od internetu. Inscenace vychází z osm let staré knihy německého novináře a redaktora Süddeutsche Zeitung Alexe Rühleho, který ji výmluvně nazval Bez sítě. Můj půlrok offline. Premiéra se uskuteční ve čtvrtek 28. února.
Rühleho kniha je v podstatě odvykacím deníkem. Jednotlivé deníkové zápisky jsou však natolik vybroušené, že lze o nich mluvit jako o fejetonech, které den po dni z různých stran odhalují a komentují, co se děje s člověkem během tohoto online detoxu. Rühle jej podstoupil, aby z odstupu reflektoval nejen vlastní závislost na internetu, ale také meze a smysl technického pokroku vůbec. Jeho kniha však přirozeně, ostatně jako každý deník, neustále krouží kolem jediné otázky: Jak žít naplněný a šťastný život nejen za digitální revoluce? Snahou inscenátorů ovšem nebylo jen odvyprávět onen deník, nýbrž jeho prostřednictvím nabídnout studentům prostor, v němž by nemuseli na jevišti pouze reprezentovat nebo interpretovat cizí myšlenky, pocity a postoje, ale aby mohli mluvit především sami za sebe. Zvolené téma internetu je totiž univerzální a každý z mladých muzikálových herců s ním má bezprostřední a vlastně každodenní zkušenost.

Inscenační tým:
Autor literární předlohy: Alex Rühle
Překlad a dramatizace: Martin Sládeček
Hudba: Mario Buzzi
Režie: Lukáš Kopecký
Dramaturgie: Michael Sodomka
Choreografie: Peter Strenáčik
Asistentka choreografa: Klára Šútovská
Scéna a kostýmy: Andrea Mužíková
Hudební nastudování: Mario Buzzi a Daniel Rymeš
Produkce: Markéta Štefanová
Světlo: Vojtěch Fišera
Zvuk: Jindřich Hudeček

Hrají:
Tamara Dikyová
František Herz
Dušan Kraus
Kristína Jurková
Kristína Oríšková
Daniel Mišák
Kristína Kubačková
Jan Ludva



25. 01. 2019

IMAGO

Dnes jsme v brněnském studiu Českého rozhlasu dokončili debutovou hru Kristýny Kodrlové Imago, napsanou původně ještě do cyklu her pro mládež. Na pohádkovém půdorysu nastolí autorka ty nejvážnější problémy, jaké může teenager zakusit – rozhárané rodinné zázemí, alkoholismus jednoho z rodičů, šikana ve škole, mladická deziluze, touha po úniku. Prostě docela horror. A to se ani nezmiňuji o tom druhém světě, tam za houpačkou, kde může být ještě hůř. A protože se celá hra tak trochu točí i okolo hlasů, resp. hlasu coby lidské identity, zvolili jsme pro roli průvodce mezi skutečným a fantazijním světem bas operního pěvce Jana Štávy. A seznam nových hlasů debutujících v této hře dále rozšiřují talentovaní studenti brněnské konzervatoře. Olbří kus práce na tomto opusu pak odvedli skladatel Martin E. Kyšperský a zvukový mistr Michal Zelinka. Tak si jen přeju, aby vydaná energie všech zainteresovaných nepřišla vniveč jen kvůli tomu, že ve hře zazní několik vulgarismů. Nebylo by to však poprvé... Srdečně zvu k poslechu. Pojďte s námi do světa za houpačkou, zhoupněte se trochu!
„Jestli by lidi měli někomu věřit, tak právě mluvícím kocourům.“

Hru premiérově odvysílá stanice ČRo Dvojka v neděli 24. února ve 13:00!
Aktualizace: Plánované odvysílání hry bylo zrušeno. Důvodem jsou údajně ony vulgarismy. Jaký bude další osud natočené novinky v tuto chvíli není jasné. Stay tuned!

 Účinkují: Jan Šťáva (Kocour), Marek Hurák (Tomáš), Aleš Zbořil (Učitel), Teodor Dlugoš (Viktor), Jiří Fikáček (Filip), Kristýna Nováková (Tereza), Tereza Groszmannová (Máma I.+II.), Martin Sláma (Táta I.+II.), Dominik Teleky (Pes) a Simona Rejdová (Hlas ze skríňky)

Autor: Kristýna Kodrlová
Dramaturgie: Hana Hložková
Hudba: Martin E. Kyšperský
Zvukový mistr: Michal Zelinka
Režie: Lukáš Kopecký

14. 01. 2019

200

Nadšeným potleskem odměnilo v sobotu publikum čtveřici herců z komedie Dva úplně nazí muži. Hodina a půl smíchu a dobré nálady. Inscenace hry současného francouzského dramatika má šanci stát se ve Slováckém divadle jedním z oblíbených kusů letošní sezóny. A řečí čísel? Do konce března odehrají tuto komedii ještě v deseti večerních představení, ale z téměř 4000 lístků už zbývá posledních dvě stě. Premiérový večer (a následný večírek) zachytil fotograf Marek Malůšek.

12. 01. 2019

PREMIÉRA

Už za pár okamžiků uvedeme ve Slováckém divadle v premiéře brilantní komedii současného francouzského dramatika a herce Sébastiena Thiéryho Dva úplně nazí muži. V inscenaci se mohou diváci těšit na Tomáše Šulaje, Pavla Šupinu, Kláru Vojtkovou a Petru Staňkovou. Zlomte vaz!

08. 01. 2019

ZE ZÁKULISÍ

Absurdní komedie francouzského dramatika Sébastiena Thiéryho Dva úplně nazí muži odstartuje už tuto sobotu 12. ledna novou divadelní sezónu ve Slováckém divadle. Přípravy na premiéru pozvolna vrcholí. Nahlédněte spolu s fotografem Markem Malůškem do zákulisí chystané inscenace.
Zdroj: https://slovacky.denik.cz/kultura_region/divadlo-uvadi-blaznivou-komedii-dva-uplne-nazi-muzi-20190109.htm

03. 01. 2019

POODHALENÍ

Slovácké divadlo uvede v tomto roce šest nových inscenací. Prvním titulem předplatného na rok 2019 se sloganem „Přijďte na kus“ bude absurdní komedie francouzského autora Sébastiena Thiéryho Dva úplně nazí muži. Premiéra je plánovaná už na příští sobotu 12. ledna. A protože jde o mou první spolupráci s hradišťským divadlem, točil se kolem toho i rozhovor s Blankou Šmejdovcovou. Kdo by chtěl zvědět víc, může dorazit v předvečer premiéry do kavárny Kafe Uprostřed, kde odstartujeme nový besední pořad Na kus řeči.

Hra Sébastiena Thiéryho Dva úplně nazí muži je vaší první spoluprací se Slováckým divadlem. Jak se vám se zatím v Uherském Hradišti zkouší?
Ve Slováckém divadle se mi zatím zkouší báječně. Herci jsou hraví, chytlaví, na každou zkoušku připravení a nadto v dobrém rozpoložení. Ač se ještě teprve vzájemně poznáváme, nebrání nám to v efektivní práci. Dobrý pocit a dojem dostředivosti však mám ze všech, kdo se na vznikající inscenaci podílejí.

Když se rozhodujete, zda přijmout nabízenou režii, co je pro vás při rozhodování důležité?
Kvalita hereckého souboru. Herci!
Pokud se však nespokojíte s tak krátkou odpovědí, zkusím ji trochu rozšířit. Nemám nějaké divadelní sny, tituly, které bych chtěl nastudovat. V rozhlase jsem se navíc musel naučit dělat široký rejstřík poetik a žánrů. Nejsem tedy v tomto ohledu nějak vyhraněný, naopak jsem se doteď snažil vyhledávat nové impulzy a přijímat i úkoly, do kterých se musím trochu „rovnat“; vědomě si věci komplikuji a z řešení se pak poučuju. Tento přístup však pozvolna opouštím s tím, jak si uvědomuji a pociťuji omezenost lidského potenciálu (zejména toho vlastního!); začínám mít větší potřebu se již nějak ukotvit a zacílit; systematičtěji rozvíjet nabité zkušenosti, budovat vlastní poetiku a více se svou prací vztahovat k žité současnosti. Přes to všechno ale i napříště při rozhodování o nabídnuté režii uslyším především na herecký soubor. Na jeho kvalitu, složení, kondici. Herci mě inspirují a spolupráce s nimi mě nesmírně baví. V tomto ohledu jsem se vůbec nemusel rozmýšlet, zda přijmu nabídku ze Slováckého divadla. Hned jsem věděl, že se zdejšími herci chci spolupracovat.

Dva úplně nazí muži je brilantní absurdní komedie. Co podle vás dobrá komedie musí mít, aby uspěla u diváků?
Bezesporu začátek, střed a konec.  Pak nějaký ten gag. Ping pong v dialogu. A především herce, kteří umí hrát lehce, svižně a s vnitřním radostným pocitem. Úspěch u diváků je ale i při naplnění uvedených předpokladů nadále vrtkavý a nevyzpytatelný.

Hlavní role ztvární Tomáš Šulaj a Pavel Šupina. Budou opravdu, jak název napovídá, na jevišti „dva úplně nazí muži“?
Ano, budou. S nahotou však v inscenaci pracujeme cudně. Povětšinou…

Proč by se měl jít člověk na Dva úplně nahé muže podívat?
Pokud jsem na to neodpověděl už v předchozí odpovědi (což doufám, že ne!), pak bych zmínil, že kromě vzhledných těl herců obnažíme plně i jejich komediální talenty.  A to v případě všech aktérů: Tomáše Šulaje, Pavla Šupiny, Kláry Vojtkové a Petry Staňkové! A ti všichni svojí souhrou učiní ještě jedno poodhalení. Obnaží před divákem křehké mužské ego. Což je podívaná… vděčná?

31. 12. 2018

PF

24. 12. 2018

MODRÝ MEDVĚD POTŘETÍ

Na druhý svátek vánoční uslyší posluchači Českého rozhlasu Brno původní rozhlasovou komedii Olgy Walló Modrý medvěd. Komedie o podnikatelce v cestovních ruchu, která se vinou nečekaných životních přemetů pohybuje pouze mezi kanceláří a domovem, je osvěžující hrou, zakládající si na umění svižné a pohotové konverzace a přesného pointování situací. Hru jsme natočili před dvěma roky a nyní zazní z éteru již potřetí. Nechte se nalákat k poslechu. V rolích temperamentních a rázných žen účinkují Jana Štvrtecká (ta byla za roli Míny svého času nominovaná v anketě Neviditelný herec) a Drahomíra Hofmanová, jako sympaticky drzý a nadšený zaměstnanec se představí Ondřej Dvořák.
Poslouchejte 26. prosince od 13:10 na stanici Český rozhlas Brno!

23. 12. 2018

POVĚTROŇ

Hlavní premiérou letošních Čapkovských Vánoc na Vltavě je desetidílná četba Povětroně, útlého románu z noetické trilogie, kterým jsme navázali na nedávnou realizaci Hordubala. Čapkovy noetické romány jsou pro řadu odborníků tím nejživějším a nejpodnětnějším z jeho díla. Úvahy o možnostech lidského poznání jsou zde položeny přímo do centra autorovy pozornosti. V Povětroni Karel Čapek ukazuje, nakolik vlastní osud a osobnost ovlivňuje vidění světa. A tak příběh neznámého muže nechává nad jeho nemocničním lůžkem vyprávět tři různé postavy: jasnovidce, jeptišku a básníka. Vznikají tak tři stejně pravděpodobné příběhy, ale pravda přesto zůstává skryta... Čte: Igor Bareš
„Musíme naslouchat sami sobě; musíme zkoumat své vlastní nitro, abychom rozeznali to tiché a mnohohlasé zvěstování, jež vysílá někdo druhý.“ 
Poslouchejte od 23. prosince vždy v 18:30 a po odvysílání ještě po dobu jednoho týdne on-line.

23. 12. 2018

TŘI

Závěr ČeskoSlovenského roku na Vltavě patří jednomu z hlavních představitelů meziválečné kultury Karlu Čapkovi. Včera na této stanici odvysílali rozhlasové zpracování jeho povídky s názvem Tři. Ta patří do souboru Trapných povídek, které tiskem vyšly poprvé v roce 1921. Autor se v nich nezaměnitelným stylem zaměřuje na osudy lidí a jejich charaktery a „nutí“ k filozofickému zamyšlení nad dvojí tváří člověka. Čapkovu povídku pro rozhlas vybral a připravil Ludvík Němec. O zvukovou stránku se postaral Michal Zelinka. Účinkují: Tereza Groszmannová, Martin Sláma a Michal Bumbálek
Bylo palčivé horko a ticho nejútlačnější.“
Povídku o chudobě finanční i citové ze sbírky Trapné povídky poslouchejte on-line po dobu jednoho týdne po odvysílání.

13. 12. 2018

BAKŠIŠ

V brněnském studiu Českého rozhlasu dokončujeme v těchto dnech četbu na pokračování z knihy Jiřího Kratochvila Bakšiš. Rozmarný příběh o milostném zasvěcení, osudové lásce v proudu času a zapomnění vypráví šmrýmující skřet. Ten si své vyprávění o čubce Daniele nesmírné krásy a mladičkém panici Jakoubkovi potměšile užívá. Libovolně obrací osudy svých hrdinů. Je fascinován lidským pohlavím. Netěší ho ovšem strojit příběhy hodné ani útěšné. Ty ho k smrti nudí. Zajímá ho výhradně jen šprým, žert, špás, rozmarná bláznivina. A láska je vždy báječný špás, vždycky nebetyčná bláznivina. Jiří Kratochvil prostřednictvím svého skřeta vypravěče přináší v nové knize originální variantu věčného příběhu muže a ženy. Čte: Zdeněk Junák
Člověk je maso, které zaživa hnije úzkostí z vlastní existence, dokud se nezmění v odpad, s kterým pak ostatní naloží jak s odpadky.“
Poslouchejte od 16. do 24. ledna vždy od 18:30 na stanici ČRo Vltava!

21. 11. 2018

ZAHÁJILI

Pár fotek od Marka Malůška jako ohlédnutí za první čtenou zkouškou připravované inscenace Dva úplně nazí muži ve Slováckém divadle. „Čím víc jsem text četl, nacházel jsem si k němu vnitřní klíč. Tématem hry je krize současného muže, ale v tragikomickém pojetí. Hra tematizuje a pracuje vědomě s klišé a nekorektním humorem a je v ní i rovina šovinismu.” Diváci se mohou těšit na herecký koncert Tomáše Šulaje a nováčka souboru Pavla Šupiny, Kláru Vojtkovou a Petru Staňkovou.

20. 11. 2018

REPRÍZA MALTE

V pondělí 19. listopadu reprízovala stanice ČRo Vltava povídku současné německé spisovatelky Judith Hermannové, kterou jsme v brněnském studiu natočili v roce 2014. Malte, jeden z pětice příběhů o tom, jak se vyrovnat s láskou a smrtí, z povídkové knihy Alice. Čím je důležitý pro zralou ženu strýc, kterého nikdy nepoznala, protože zemřel ještě před jejím narozením? Poklidné, střídmé, nedramatické vyprávění, zachycuje nejsilnější okamžiky v životě člověka. Účinkuje: Kamila Valůšková

14. 11. 2018

KŘEHKÉ MUŽSKÉ EGO

Ve Slováckém divadle jsme začali zkoušet absurdní komedii francouzského dramatika Sébastiena Thiéryho Dva úplně nazí mužiPremiéra je plánována na 12. leden 2019.
Hra popisuje vtipnou zápletku, kdy se úspěšný pařížský právník a věrný manžel jednoho dne probudí nahý vedle svého podřízeného z advokátní kanceláře. A ten je rovněž nahý. Ani jeden z nich situaci nechápe. Posléze se do děje zapojuje právníkova žena Catherine, která se náhle vrací domů, a také mladá žena lehkých mravů.  
Autor čtrnáct let staré hry Sébastien Thiéry byl původně hercem bez práce. Aby se jako herec uplatnil, začal psát a stal se jedním z nejuváděnějších francouzských dramatiků. „Ve svých hrách sice navazuje na tradice absurdního divadla, uplatňuje je ovšem v lehčích a výrazně komediálně laděných žánrech. Opakovaně se v nich vrací téma úspěšných lidí, kteří už nedovedou vnímat sebe samé. Nečekaná situace je však připraví o stereotyp a prověří až na dřeň,” uvedla dramaturgyně Markéta Špetíková.
Inscenační tým:
Překlad: Kateřina Neveu
Režie: Lukáš Kopecký
Dramaturgie: Markéta Špetíková
Scéna a kostýmy: Veronika Watzková
Hudba: Mario Buzzi
Pohybová spolupráce: Pavol Seriš

Osoby a obsazení:
KRAMER Tomáš Šulaj
PRIOUX Pavel Šupina
CATHERINE Klára Vojtková
MLADÁ ŽENA Petra Staňková

12. 11. 2018

MAMUT V ČESKOSLOVENSKU

Český rozhlas čte dětem od roku 1961. U vzniku Hajaji, rozhlasového „večerníčku“, stáli například spisovatel Václav Čtvrtek a Vlastimil Brodský jako výhradní vypravěč. Vizuální podobu Hajaji původně ztvárnil Jiří Trnka. Flétnový motiv ve znělce přetrval do dneška. Jde zkrátka o tradici, na níž je radost navazovat.
Dobrodružství mamuta v Československu vypráví o mamutovi Alfonsovi a jeho putování po nově vzniklé republice. Mamut Alfons se po tisíciletém spánku probudil v roce 1918 na ruské Sibiři. Protože mu bylo smutno, vydal se hledat nějakého kamaráda. Netušil, že se právě pohybuje po bojištích ještě probíhající první světové války, a tak se nechtěně zapletl do bitvy, která se mu pranic nelíbila. Právě prožitá divoká šarvátka ho přiměla rychle nastoupit do legionářského vlaku, se kterým se vraceli váleční veteráni do Československé republiky. Humorné příhody, které během svého desetiletého pobytu v mladém státě zažije, se završí na výstavišti v Brně roku 1928. Pro cyklus Hajaja ho, nejen ke 100. výročí vzniku Československé republiky a k 90. narozeninám legendárního modelu prehistorického tvora, umístěného v brněnském Pavilonu Anthropos, napsali Jiří Novák a Aneta Beránková. Čte: Jiří Valůšek
Poslouchejte od 12. do 18. listopadu vždy od 19:45 na stanici ČRo Dvojka nebo online!

Pozvánky

Žádné pozvánky.