Lukáš Kopecký režisér

08. 07. 2018

KRIMINÁLNÍ PŘÍBĚHY

Případy, které lidmi mimořádně otřásly, připomíná nový rozhlasový seriál Kriminální případy z Čech, Moravy a Slezska. Každý týden mohou posluchači regionálních stanic Českého rozhlasu v pěti dílech sledovat krok za krokem pronikavé postupy vyšetřovatelů a zvědět, jaké motivace stály za často nepochopeným jednáním pachatelů. Autenticitu seriálu dodává především to, že autoři při psaní pracují s dobovými články a archivními materiály, a dále také snaha realizátorů o dosažení jakési reportážnosti, k čemuž je mnohdy nutné vyjít mimo rozhlasová studia.
A protože letní čas láká k bilancování, uvádím zde výčet mnou realizovaných kriminálních příběhů, které jsme spolu s kolegy natáčeli převážně v exteriérech. Zájemci se mohou prokliknout k poslechu!
Kauza kadeřnice
Neprokázaná vina
Neviditelní
Kriminální případy z Čech, Moravy a Slezska vysílají regionální stanice ČRo od pondělí do pátku vždy ve 21:30. Odvysílané pořady lze poté dohledat v online archivu.

17. 06. 2018

NA VOLZE

V sobotu 16. června odvysílala stanice ČRo Dvojka reprízu dramatizované povídky Na vorech, kterou jsme v brněnském studiu nastudovali počátkem tohoto roku při příležitosti 150. výročí narození Maxima Gorkého. Ten je považovaný za revolučního literáta. Než však byl ve své vlasti ještě zaživa postaven na piedestal, býval dávno před revolucí dobrým ruským spisovatelem. A ani po revoluci to neměl s komunistickými vládci vždy zrovna jednoduché. Odvysílaná povídka se odehrává na řece Volze, přesněji na voru, na němž se plaví typicky ruský náboženský blouznivec, jeho manželka, která je ovšem milenkou jeho otce, a zlomyslný ruský mužik. Řeka Volha má silný hřbet, ta unese všechno, ale co ti lidé na ní? Účinkovali: Michal Isteník, Michal Bumbálek, Pavel Hromádka a Barbora Goldmannová

31. 05. 2018

RIPLEY COMING SOON

V Městském divadle v Mostě v těchto dnech generálkujeme Talentovaného pana Ripleyho. Nadčasový příběh o člověku, který touží po uznání i bohatství a pro dosažení svého cíle je schopen hrát riskantní i bezohlednou hru. Slibuji herecky koncentrovanou záležitost a rychlý sled emočně nabitých obrazů. Nechte se nalákat fotografiemi Kuby Jíry.

30. 05. 2018

REPRÍZA MAGDALENY DOBROMILY

V neděli 3. června odvysílá stanice ČRo Dvojka drama mezi stárnoucí matkou a úspěšnou dcerou, původní rozhlasovou hru Venduly Borůvkové Magdalena Dobromila. Přestože je z názvu patrné, že hlavní postavou je spisovatelka Rettigová, její kuchařské kariéře, se kterou je nejčastěji spojována, se hra věnuje nejméně. Jak ostatně podotýká sama autorka: „Je to hra o vztazích v rodině a také o manželství, protože Magdalena kdysi prohlásila, že kdyby věděla, co ji po svatbě čeká, tak by ‚radši ze skály do propasti skočila,‛ protože ‚je lepší si naráz zlámat vaz, než si nechat pomalu, den za dnem, vrážet do těla špendlíky.‛ A to měla muže relativně uznalého, který její neutuchající obrozenecký aktivismus dost podporoval.“
https://www.radioteka.cz/detail/CRo_xml_14029933/Vendula-Boruvkova-Magdalena-Dobromila
Rozhlasová inscenace vychází z herecky expresivního temperamentu Simony Pekové, která se posléze za tento výkon umístila na druhém místě v anketě Neviditelný herec 2017. V dalších rolích účinkují: Tereza Novotná, Jan Grundman a Magdaléna Tkačíková.
Poslouchejte 3. června od 20:00 na ČRo Dvojka anebo online do 10. června.

29. 05. 2018

ZNOVU PŘÍSLIB ÚSVITU

V cyklu Radiokniha na stanici ČRo Plus je právě reprízovaná desetidílná četba na pokračování, kterou jsme v brněnském studiu natočili v roce 2015 s hercem Igorem Barešem. Příslib úsvitu od Romaina Garyho. Románové memoáry slavného francouzského spisovatele, válečného hrdiny a především syna své matky, která jej chtěla učinit nesmrtelným – a kterou učinil nesmrtelnou on právě v této knize.
Už od úsvitu civilizace matky obvykle vkládají největší naděje do svých dětí. A je-li tou matkou neúspěšná ruská herečka, přežívající v meziválečné Francii jen kvůli svému nemanželskému synovi, pak jsou ty naděje přímo dramaticky velkolepé. Méně obvyklé už je, když matčin jedináček většinu těchto velkých snů naplní. A nejen na stránkách svých knih, ale i skutečně.
Mateřskou láskou vám život dává na úsvitu slib, který nikdy nedodrží.
K poslechu denně od 28. května ve 23:33 na ČRo Plus.

22. 05. 2018

DIVADELNÍ KOPAČKA

Koncem května proběhl v Mostě na hřišti Baníku Souš již osmý ročník přátelského fotbalového turnaje Divadelní kopačka. Tradiční akce s krásnou atmosférou se letos zúčastnily týmy Městských divadel pražských (ABC a Rokoko), Činoherního studia z Ústí nad Labem, Městského divadla Mladá Boleslav, Městského divadla v Mostě a mančaft novinářů Mosteckého deníku. Příjemné zpestření před generálkami Ripleyho a bronz pro mostecké divadelníky!
Výsledky turnaje:
1. místo: Mostecký deník
2. místo: Městská divadla pražská
3.místo: Městské divadlo v Mostě
4. místo: Činoherní studio Ústí nad Labem
5. místo: Městské divadlo Mladá Boleslav
(Foto: Tomáš Branda)

22. 05. 2018

HOVORY K RIPLEYMU

Momentálně zkouším v Městském divadle v Mostě inscenaci Talentovaný pan Ripley. Premiéra se uskuteční již příští pátek, proto je načase celou věc trochu promovat. Přetiskuji zde tedy několik odpovědí na otázky, které mi tradičně byly položeny.
Lukáši, co prvního tě napadne, když se řekne Talentovaný pan Ripley?
Jako první si představím pohled na lampu, která k sobě svým zářivým světlem vábí můry, aby jim následně zle popálila křídla. Dále mám samozřejmě v povědomí hollywoodský film, který jsem kdysi viděl.

V podtitulu inscenace stojí divadelní thriller. Na co přesně se mostečtí diváci mohou těšit?
Mohou se především těšit na něco nového, co rozšíří nabídku činohry mosteckého divadla. Na počátku úvah při výběru tohoto titulu stálo, že jde o silný příběh do dnešní doby, herecky koncentrovanou záležitost, kterou navíc obecně trochu známe z filmu. Ale abych byl konkrétní, diváci se mohou těšit na rychlý sled emočně nabitých obrazů. Ty ovšem přijdou převážně až po přestávce, aby nám to těšení déle vydrželo. A ještě bych rád dodal, že mostecká inscenace Talentovaný pan  Ripley bude tip ťop, napasovaná přesně na technické možnosti zdejšího divadla, které jsou mimořádné. Snad si tedy diváci nenechají tento „nepřevozitelný“ zážitek ujít.
V inscenaci se mezi ostatními fiktivními osobami objeví také postava autorky Patricie Highsmithové (hraje ji Michaela Krausová). Jaký má v konceptu inscenace účel?
Postava Pat nám umožňuje uveřejnit myšlenkové pochody hlavního protagonisty, což je dle mého to nejzajímavější na celém románu. Můžeme proniknout do chladnokrevných úvah Toma Ripleyho, do jeho bezcitné vypočítavosti. Obvykle totiž právě toto myšlenkové předivo při převodu literatury na divadelní prkna ztrácíme, každá jemnost a náznak totiž při převodu jaksi zhrubne a nabude. Tom je výtvorem spisovatelky, avšak zároveň je autonomním produktem s vlastní vůlí, díky čemuž se – podobně jako třeba Frankenstein – vymkne kontrole svého stvořitele a koná svobodně, sleduje a upřednostňuje vlastní zájmy.

Tom Ripley bývá charakterizován jako „sympatický zabiják“. Je těžké vyprávět příběh antihrdiny?
Vlastně není. Možná je to dokonce o něco lehčí než odvyprávět příběh hrdiny, neb v současnosti si moc neumíme poradit s určitým patosem, který s sebou vyprávění o hrdinech zákonitě přináší. Shazujeme jejich zásluhy, relativizujeme jejich postoje. Vždyť kdo by se dnes dal upálit pro své přesvědčení? Nenechte se vysmát. Odvyprávět dneska příběh antihrdiny je vlastně vyprávěním o hrdinovi současné doby.
Existuje něco, čím ses při přípravě inscenace inspiroval?
V poslední době si nějak více všímám, že tahle země snad více než kterákoliv jiná miluje své zločince a hýčká si je. Čím větší grázl, tím lépe, tím více má našich sympatií. Jen se podívejme třeba na cirkus kolem Kájínka. Film, seriál, besedy, autogramiády, cucavé bonbony. Až začne zpívat, zcela jistě získá i Zlatého slavíka. Ale to, o čem mluvím, se zdaleka netýká jen jeho, mohl bych ve výčtu pokračovat a jít více do historie, třeba až k Babinskému a jiným. Tahle náklonnost k různým šibalům, defraudantům, mordýřům u nás zkrátka má svou tradici, která mě čím dál více znepokojuje. Talentovaný pan Ripley je tedy svého druhu obranná reakce. A myslím, že v dohledné době se k tomuto tématu více, a přímočařeji, vyjádřím. Současné společenské dění totiž celou věc ještě přiživuje.

Rozhovor připravil Michal Pětík, fotil Tomáš Branda.
Přehled termínů, obsazení a rezervace vstupenek zde.

20. 05. 2018

TALENTOVANÝ PAN RIPLEY

V mosteckém divadle právě zkoušíme inscenaci Talentovaný pan Ripley. Napínavý psychologický thriller z idylického prostředí středomořské Itálie.


Čtvrtý román americké spisovatelky Patricie Highsmithové vzbudil při svém vydání v roce 1955 velký ohlas. Autorka v něm koncentrovala vše, co je na jejích knihách oceňováno; psychologicky pečlivě vykreslené charaktery, přitažlivý žánr kriminálního thrilleru i tématicky bohaté dílo, které klade základní etické otázky o svědomí, vině, dobru a zlu, morálním pokrytectví atd. Tom Ripley se záhy stal ikonickou literární postavou a příběh „sympatického vraha“ se brzy objevil na filmovém plátně (s Alainem Delonem v roce 1960). Zfilmován byl ještě jednou na konci minulého století, tentokrát s Mattem Damonem v hlavní roli. Highsmithová se po patnácti letech ke své oblíbené postavě vrátila a napsala ještě další čtyři knihy s Tomem Ripleym; ty však česky zatím nevyšly.

Mostecký Talentovaný pan Ripley je inscenace, která klade nejen pronikavé (a někdy snad poněkud nepříjemné) otázky o původu zla, které se nás, ať chceme či nechceme, dotýká všech, ale slibuje také napínavý a zneklidňující příběh, nevšední režijní a výtvarné pojetí (Veronika Watzková), strhující herecké výkony a vynikající hudbu Maria Buzziho. 
Premiéra proběhne 1. června 2018 na Velké scéně v 19.30 hodin.

Inscenační tým:
Dramatizace: Marie Špalová
Režie: Lukáš Kopecký
Dramaturgie a úprava: Michal Pětík
Scéna a kostýmy: Veronika Watzková
Hudba: Mario Buzzi
Foto: Kuba Jíra

Osoby a obsazení:
TOM RIPLEY Ondřej Dvořák
RICHARD DICKIE GREENLEAF Matyáš Procházka
MARGE SHERWOODOVÁ Markéta Hausnerová
PATRICIE PAT HIGHSMITHOVÁ Michaela Krausová
HERBERT GREENLEAF Jiří Kraus
FREDDIE MILES Lukáš Kofroň
DETEKTIV ROVERINI Jakub Dostál
DETEKTIV COLUMBINI Zita Benešová

Nejbližší termíny / rezervace:

20. 05. 2018

S PINTEREM DO PRAHY

Ve čtvrtek 24. května bude Divadlo U stolu hostovat v pražském Švandově divadle. Uvede zde mnou nastudovanou inscenaci Pinterovy hry Návrat domů, o které Josef Mlejnek krátce po premiéře napsal, že „v ponorkové prázdnotě bez normálních vztahů dochází k sestupu až do podpodvědomí jsoucímu zcela mimo dobro a zlo. Návrat domů nelze hrát jako psychologické drama o odcizení a talentovanému režisérovi slouží ke cti, že porozuměl Pinterově absurdní logice. Herci se v ní pohybují s přirozenou vážností – a je těžké někoho vyzdvihnout na úkor ostatních.“ Hrají: František Nedbal, Jan Lepšík, Tereza Groszmannová, Jiří M. Valůšek, Michal Bumbálek a Martin Mihál
„Nechal na nás z plných plic dýchnout svět člověka v prázdnotě ponechaného sobě samému.“ 
(Josef Mlejnek, Divadelní noviny)

04. 05. 2018

OŽIVENÁ PAMĚŤ VYVOLÁVÁ OBRAZY

V brněnském studiu Českého rozhlasu průběžně natáčíme nový seriál do literárně-publicistického magazínu Aleny Blažejovské Zelný rynk. Bude jím průvodce životem a dílem filmového režiséra Františka Čápa alias Franze Capa, zakladatele moderní slovinské kinematografie. Jak se vlastně stalo, že tento talentovaný tvůrce, který ještě těsně před smrtí mluvil česky, zmizel z naší historie? Pořad pro rozhlas připravila Hana Slavíková, scénáristka, dokumentaristka a docentka Divadelní fakulty JAMU. Čtou: Vladimír Krátký a Eva Novotná
V mediálním světě stačí k virtuálnímu úmrtí prostě nebýt důsledně zmiňován.

10. 04. 2018

MATKA A DCERA

V brněnském studiu jsme navzdory probíhající rekonstrukci natočili další povídku. Vlastně dvě povídky v jedné. Pro rozhlas si je tak osobně zdramatizoval spisovatel Martin Reiner. Povídky pocházejí z nedávno vydaného souboru intimních textů Jeden z milionu. Často opakovaným motivem procházejícím napříč celou knihou jsou narušené vztahy v rámci rodiny, jejichž příčinou je nejčastěji absentující manžel/otec. Tématem se nestává jen synovské hledání, ale také neporozumění mezi matkou a dcerou, které nejsou schopné dosáhnout shody, přestože si navzájem zbyly. Poslechněte si příběh o tom, že ne každá mateřská láska je obětavá a krásná. Účinkují: Jiří Valůšek, Jaroslava Tihelková a Drahomíra Hofmanová
„Jen nebuď zatrpklá, holčičko. A hlavně ne vůči mě. Vždyť já ti obětovala všecko. Všecko. Aby z tebe aspoň něco bylo! A nikdo mě nemůže obviňovat, že to dopadlo takhle.
Poslouchejte 19. května ve 22:00 na stanici ČRo Dvojka!

09. 04. 2018

ZDAŘILÝ KABARET

Pozornosti recenzentů neušla ani rozhlasová verze Kabaretu U Vrtaného kolena. V Týdeníku Rozhlas č. 16/2018 konstatuje publicistka Eva Schulzová, že „když je zábava inteligentní, originální a rytmus scének má svižné tempo, může se jednat o skutečně zdařilý rozhlasový pořad, jako v tomto případě.
Poslechněte si Kabaret U Vrtaného kolena on-line!

06. 04. 2018

PLAY RIPLEY

V Městském divadle v Mostě připravujeme psychologický thriller Talentovaný pan Ripley. Divadelní podobu románu oblíbené moderní americké spisovatelky Patricie Highsmithové zhlédne mostecké publikum jako teprve druhé divadelní publikum v Čechách. Přitom kniha vzbudila pozornost již při svém vydání v roce 1956 a postava Toma Ripleyho se stala svého druhu „kultovní“ figurou, která dodnes čtenáře fascinuje. Highsmithové román také byl s velkým ohlasem dvakrát zfilmován. Ve snímku z roku 1960 (V plném slunci) hraje mladý Alain Delon, pozoruhodné je také zpracování Anthonyho Minghelly z roku 1999 s Mattem Damonem, Judem Lawem a Gwyneth Paltrow.
Jak daleko může vést touha po jiném životě, po změně, po štěstí? Tom Ripley se zdá být všeho schopný. Touží po uznání i bohatství a pro dosažení svého cíle je schopen hrát riskantní i bezohlednou hru. Namísto vyzrazení zápletky nebo rozuzlení díla zde však raději odhalím několik scénických a kostýmních návrhů Veroniky Watzkové, aby je zhlédlo víc než jen těch několik párů očí na nedávné explikační poradě v divadle. Nechte se inspirovat k návštěvě divadla v Mostě, premiéra je plánovaná na 1. června!

02. 04. 2018

VYLADĚNÉ TRIBÁDKY

V Týdeníku Rozhlas č. 15/2018 vyšla recenze na rozhlasovou inscenaci Noc tribádek, v jejímž závěru publicista Přemysl Hnilička píše: Režisér Lukáš Kopecký dokáže jak před mikrofonem, tak na jevišti především vyladit hereckou souhru a to se mu v případě Noci tribádek podařilo beze zbytku.“

26. 03. 2018

ZNOVU V ÚZKÉM POKOJI

Když se dva staří klienti domova důchodců rozhodnou odletět do vesmíru, vypadá to na humoristický příběh. Ale povídka slovenského dramatika Laca Keraty na tuto strunu nehraje. Křehký příběh o snaze dvou mužů na konci života najít aspoň zbytky vlastní důstojnosti je spíše nostalgicky zasněný, smířený, ale ne beznadějný. Povídku Úzký pokoj jsme natočili před dvěma lety, nyní se dočkala reprízy, kdy ji 24. března odvysílala ČRo Dvojka v cyklu ČeskoSlovenský rok. Účinkovali: Pavel Leicman a Jaroslav Kuneš
Vilo: Vůbec by nebylo strašné, kdyby mě některá hvězda do sebe vtáhla. Navždy.
Milan: To je hrůza! Buď trochu hravý při té hře!

19. 03. 2018

NA VORECH

Řeka Volha unese vše; ale co lidé, kteří se po ní plaví? V brněnském studiu Českého rozhlasu jsme natočili povídku ruského spisovatele Maxima Gorkého Na vorech, kterou bude na ČRo Vltava připomenuto 150. výročí autorova narození. V překladu Jarmily Fromkové text pro rozhlas adaptoval Ludvík Němec. Zvukovým mistrem byl Michal Zelinka. Účinkovali: Michal Isteník, Michal Bumbálek, Barbora Goldmannová a Pavel Hromádka
Povídku premiérově odvysílá stanice ČRo Vltava 28. března ve 14:30!

18. 03. 2018

POSLEDNÍ PAST

Někdy se to tak v divadelním životě sejde. K derniéře má z důvodu končících autorských práv nakročeno i zlínská inscenace Pasti na myši. Divácky úspěšnou inscenaci nedávno zaznamenala i redakce i-divadla, když ji recenzent Jiří Landa ohodnotil 70%. Inscenace s režijně pečlivě propracovanými charaktery postav a vystavěnými situacemi ctila předlohu. Ku prospěchu věci citlivě pracovala s humorem a nadsázkou textu, obě zmiňované položky jemně a zdařile rozvíjela. L. Kopeckému a M. Bačíkové se podařilo uchopit za správný konec postavu slečny Casewellové, jež bývá problémem většiny nastudování. Zde se stala plnohodnotnou figurou, která byla navíc i zdrojem vtipných gagů.
Derniéra inscenace Past na myši proběhne v sobotu 7. dubna v 19:00!

12. 03. 2018

TÍŽIVÉ BYTÍ ON-LINE

Až do pátku 16. března můžete vyposlechnout on-line hru Noc tribádek švédského dramatika Pera Olova Enquista, kterou v premiéře odvysílala stanice ČRo Vltava. Rámec zřejmě nejúspěšnější autorovy divadelní hry vychází z historicky doloženého faktu o prvním nastudování Strindbergovy minimalistické aktovky Ta silnější. Problémy, patřící jakoby do mikrosvěta divadelníků, se však nápadně podobají tomu, co v soukromí prožívá leckterý současník.

10. 03. 2018

RAKOUSKÉ OZVUKY

Na literárním serveru iliteratura vyšel článek Jakuba Ehrenbergera bilancující zprostředkování a propagaci rakouské literatury v loňském roce. Kladně hodnotí aktivity Českého rozhlasu, respektive jeho kulturní stanice Vltava, zejména sérii pořadů, diskusí a nahrávek v rámci tématického projektu Rakouský rok, jež zájemcům připomněly či případně přiblížily řadu fenoménů a jmen z rakouské historie a kultury. Starší archivní materiály doplnila nová nastudování rozhlasových her Ingeborg Bachmannové (Dobrý bůh z Manhattanu, v režii Hany Kofránkové), Petera Handkeho (Proč kuchyň?, v režii Aleše Vrzáka), Händla Klause (Mýtiny, v režii Lukáše Kopeckého) a dalších.

27. 02. 2018

SAGAZITÄT UND PENETRATION!

Natáčíme rozhlasové pásmo o životě a díle anglického spisovatele a skandalisty Laurence Sterna. K 320. výročí autorova úmrtí jej připravil Ludvík Němec. Patrně nejznámějším Sternovým dílem je devítidílný román Život a názory blahorodého pana Tristrama Shandyho, na kterém pracoval od roku 1759 do roku 1767. Většina situací v knize je založena na absurdních rodinných nedorozuměních, které vyznívají humorně. Vtip vyprávění spočívá také v tom, že Tristram neumí nic vysvětlit jednoduše a do všeho zaplétá široké souvislosti. Proud vyprávění je neustále přerušován epizodami, vtipnými odbočkami a postřehy a právě tato na svou dobu nová forma způsobila, že Sternovo postavení v historii románu bývá srovnáváno s postavením velkých tvůrců moderní prózy. V ničem vzor, ve všem podněcovatel a probouzeč, prohlásil o něm Johann Wolfgang Goethe. A o sto let později jej za svůj vzor přijali například Marcel Proust a James Joyce. A o další půlstoletí později mnozí modernisté a postmodernisté. V rozhlasových Schůzkách s literaturou účinkují: Michal Bumbálek, Jana Štvrtecká a Radoslav Šopík.
Stud, cit od přírody nejněžnější – jen co se mu uzda povolí – hned se vyřítí jako lev řvoucí.
Pořad odvysílá stanice ČRo Vltava 18. března ve 20:00!

25. 02. 2018

REPRÍZA ZLATÉ MASKY

V sobotu 24. února odvysílala stanice ČRo Dvojka reprízu symbolické povídky o vladaři v masce, který žil mezi maskami. Natočili jsme ji před necelým rokem ke 150. výročí narození francouzského spisovatele Marcela Schwoba. Ten je mnohými považován za nejvýznamnějšího francouzského symbolistického prozaika. Oscar Wilde mu kupříkladu věnoval svou báseň The Sphinx, Alfred Jarry mu dedikoval svou hru Král Ubu. V české rozhlasové verzi Schwobův text zazněl v překladu Oscara Reindla, úpravě Ludvíka Němce a v podání výtečných brněnských herců Viktora Skály, Jany Štvrtecké a Pavla Zatloukala.
Vyprávění příběhů sundává masky všem postavám, o nichž vyprávíme a někdy taky těm, kdož příběhům naslouchají...
Povídka bude až do soboty 3. března k poslechu ve streamu!

20. 02. 2018

DERNIÉRA PSA

Inscenaci Podivný případ se psem čekají v Městském divadle v Mostě poslední dvě uvedení. Počátkem března proběhne na Komorní scéně derniéra divácky oblíbeného představení, lehce mysteriózního příběhu patnáctiletého autistického chlapce. Inscenace zvítězila na festivalu Young for Young a poté opanovala i výroční anketu mosteckého divadla. Vedle Ceny diváka 2016 za inscenaci roku byli za herecké výkony oceněni v individuálních kategoriích též Ondřej Dvořák a Michaela Krausová. Inscenace byla na mosteckém repertoáru téměř dva roky.
 Derniéra inscenace Podivný případ se psem proběhne v pátek 2.března v 19:00!

16. 02. 2018

TRIBÁDKY OBRAZEM

Z důvodu probíhající rekonstrukce studií v budově Českého rozhlasu Brno je nutno hledat různá náhradní řešení a umět improvizovat. Psychologické drama Noc tribádek situuje autor Per Olov Enquist do malého sálu experimentálního divadla, na scéně stojí zbytky kulis z odehrané inscenace a také vyrovnané basy s pivem, protože sál využívá místní pivovar i jako skladiště. Při realizaci rozhlasové verze jsme se autorově představě přiblížili skoro stoprocentně. Hra byla téměř kompletně natočena v prostoru bývalé jídelny, která je momentálně rovněž využívaná jako skladiště. Dík patří mistru zvuku Lukáši Dolejšímu, který dokázal daný prostor přetvořit tak, že se nám ho po týdnu ani nechtělo opouštět. Výsledek si můžete poslechnout 10. března od 14:00 na stanici ČRo Vltava.

09. 02. 2018

NOC TRIBÁDEK

V brněnském studiu Českého rozhlasu budeme realizovat dramatickou prvotinu švédského spisovatele Pera Olova Enquista Noc tribádek. K psaní divadelních her se Enquist dostal až poté, co se stal uznávaným autorem románů a povídek. Při psaní próz i dramat využívá tzv. pseudodokumentární metodu, která se vyznačuje důmyslnou kombinací fakt s fikcí. V jeho textech se často objevují historické postavy, uvažují však jako naši současníci a aktuální jsou i témata, jimiž se zabývají. Noc tribádek je v tomto smyslu ukázkovým příkladem Enquistovy tvorby. Příběh nevšedního milostného trojúhelníku, Augusta Strindberga, jeho první manželky a mladé herečky, se odehrává během noční zkoušky v divadle, na níž velmi záhy otevřeně proudí city a emoce všech zúčastněných.
Když se člověk do někoho zamiluje, je to něco, co... co prostě přijde. Jako rakovina. Nebo neštovice.“
Účinkují: Jan Grygar (August Strindberg), Tereza Groszmannová (Siri von Essen), Barbora Goldmannová (Karolína Marie Davidová) a Martin Sláma (Viggo Schiwe)

Autor: Per Olov Enquist
Překlad: František Fröhlich
Rozhlasová úprava a dramaturgie: Hana Hložková
Hudba: Mario Buzzi
Zvukový mistr: Lukáš Dolejší
Režie: Lukáš Kopecký

29. 01. 2018

ODPADY

Odpad je to, co zbývá, co nikdo nechce. Norský antropolog Thomas Hylland Eriksen ve svých knihách systematicky mapuje nežádoucí průvodní jevy modernity. V publikaci nazvané prostě Odpady se zaměřil na skutečnost, že množství odpadu roste každým dnem a tento problém se týká celé naší planety. Neplatí totiž, že když něco vyhodíme, ono to prostě zmizí. Odpadem navíc nejsou myšleny jen přeplněné popelnice a olbří skládky, ale také informační šum v našich hlavách, nepřetržitý proud útržků nepodstatných informací, se kterými jsme denodenně konfrontováni. Nenechte si ujít rozhlasové téma týdne. Čte: Martin Sláma
Odpad je konkretizace kolektivního nevědomí dané kultury.“
Z Odpadů se bude číst od 9. února v Radioknize Českého rozhlasu Plus! 

Pozvánky

12. 9. 2018 | 19:00

Městské divadlo v Mostě

Patricie Highsmithová: Talentovaný pan Ripley

[Repríza] Psychologický thriller. V hlavní roli: Ondřej Dvořák